ABSTRACT
Background. Due to the high percentage of deaths caused by non-communicable chronic diseases, such as cancer or cardiovascular diseases, recorded in recent years, proper nutrition, including consumption of vegetables and fruit rich in bioactive compounds is of a vital importance. It is especially important in the light of consumers' interest in pro-health values of foods.
Objective. Aim of this study, was to assess the attitudes of people aged 20-39 towards food with a specific health effect, with particular emphasis on selected vegetables and fruits rich in bioactive compounds.
Material and methods. The study included 500 people aged 20-39 years old. The research tool was a questionnaire consisting of 3 parts, which assessed: attitudes of people aged 20-39 towards the health values of food, frequency of consumption of selected vegetables and fruits rich in bioactive compounds and knowledge about them.
Results. The average result of respondents’ given answers indicated their positive attitude towards health values of food (mean = 4.41). Nevertheless, consumption frequency of selected vegetables and fruits was low or very low among more than half (57%) of the respondents. In addition, members of the study group demonstrated insufficient knowledge about the confirmed by clinical tests, positive impact of the consumption of examined products on health (average knowledge test result = 25% among the members of the test group). At the same time, higher consumption of analysed vegetables and fruits was associated with better knowledge about them. Similarly, more positive attitudes towards health values of food were associated with higher frequency of vegetables and fruit consumption and knowledge about them.
Conclusions. The surveyed adults aged 20-39 showed a positive attitude towards health values of food. Nevertheless, consumption of selected vegetables and fruits rich in bioactive compounds and knowledge about them was not sufficient. Due to the association between better knowledge about health values of particular products and frequency of their consumption, in the future, focus should be placed on increasing consumers’ knowledge in this area, e.g. by organizing social and information campaigns.
STRESZCZENIE
Wprowadzenie. Ze względu na notowany w ostatnich latach, wysoki odsetek zgonów spowodowanych niezakaźnymi chorobami przewlekłymi, takimi jak nowotwory czy choroby sercowo-naczyniowe, niezwykle istotne jest prawidłowe żywienie, w tym spożycie warzyw i owoców wyjątkowo bogatych w składniki bioaktywne. Jest to ważne, w obliczu zainteresowania konsumentów walorami prozdrowotnymi spożywanej żywności.
Cel. Celem badania była ocena postaw osób w wieku 20-39 lat wobec żywności o określonym działaniu zdrowotnym, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych warzyw i owoców bogatych w składniki bioaktywne.
Materiał i metodyka. Badanie przeprowadzono wśród 500 osób w wieku 20-39 lat. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety składający się z 3 części, w których oceniono: postawy osób w wieku 20-39 lat wobec walorów prozdrowotnych żywności, częstotliwość spożycia wybranych warzyw i owoców bogatych w składniki bioaktywne oraz wiedzę na ich temat.
Wyniki. Uzyskane wyniki wskazywały na pozytywną postawę respondentów wobec walorów zdrowotnych żywności (średnia = 4,41). Mimo to, częstotliwość spożycia wybranych warzyw i owoców była niska lub bardzo niska wśród ponad połowy (57%) respondentów. Osoby badane wykazywały również niedostateczną wiedzę na temat potwierdzonych badaniami klinicznymi aspektów pozytywnego wpływu spożycia badanych warzyw i owoców na zdrowie (średni wynik testu wiedzy wyniósł w grupie badanej 25%). Jednocześnie, wyższa częstotliwość spożycia analizowanych warzyw i owoców było powiązane z wyższym poziomem wiedzy respondentów na ich temat. Podobnie, bardziej prozdrowotne postawy respondentów wobec walorów zdrowotnych żywności, były powiązane z wyższą częstotliwość spożycia badanych warzyw i owoców oraz wiedzą na ich temat.
Wnioski. Badane osoby w wieku 20-39 lat wykazywały pozytywne nastawienie do walorów zdrowotnych żywności. Mimo to, spożycie wybranych warzyw i owoców bogatych w składniki bioaktywne oraz wiedza na ich temat nie były dostateczne. Ze względu na powiązanie między większą wiedzą na temat działania poszczególnych produktów, a ich spożyciem, w przyszłości należałoby skupić się na działaniach mających na celu zwiększanie posiadanej przez konsumentów wiedzy w tym zakresie, np. poprzez organizacje kampanii społecznych i informacyjnych.