PL EN
School rooms’ acoustic characteristics
 
 
More details
Hide details
 
Rocz Panstw Zakl Hig 2003;54(3):311-320
 
ABSTRACT

STRESZCZENIE
Jakość i przydatność pomieszczeń szkolnych do przekazywania informacji słownych zależy m. in. od dwóch podstawowych parametrów: charakterystyki i wielkości czasu pogłosu oraz korzystnych z punktu widzenia akustycznego wymiarów liniowych pomieszczenia. Analiza wymienionych wyżej parametrów w 48 klasach i 2 salach gimnastycznych szkół zbudowanych w różnych okresach wykazała, że charakteryzuje je zbyt długi czas pogłosu i niewłaściwe proporcje akustyczne. W szkołach zbudowanych w latach 70. obserwuje się wydłużenie czasu pogłosu głównie w paśmie niskich częstotliwości, podczas gdy w szkole zbudowanej współcześnie maksymalne wydłużenie czasu zaniku ma miejsce w dość szerokim paśmie 250-2000 Hz. Co najmniej dwukrotnie przekraczają optymalne wartości przyjęte dla tego typu pomieszczeń, a w szkole nowo zbudowanej aż pięciokrotnie. Długi czas pogłosu jest związany z małą chłonnością akustyczną pomieszczeń szkolnych. Ponadto pomieszczenia szkolne charakteryzują się niewłaściwymi proporcjami akustycznymi. Klasy w stosunku do wysokości są za długie i za szerokie. Ma to wpływ na rozkład częstotliwości własnych pomieszczenia i warunki transmisji informacji słownych. Z danych wynika, że transmisja ta jest nierównomierna. Prowadzi to do zakłóceń mowy i trudności w jej zrozumieniu. Istnieje potrzeba kształtowania prawidłowych właściwości akustycznych pomieszczeń szkolnych szczególnie poprzez zwiększenie ich chłonności akustycznej. Bez tych działań nie ma możliwości ograniczenia hałasu w szkole i poprawy przekazywania informacji słownych.

 

ABSTRACT
Quality and usefulness of school rooms for transmission of verbal information depends on the two basic parameters: form and quantity of the reverberation time, and profitable line measurements of school rooms from the acoustic point of view. An analysis of the above-mentioned parameters in 48 class rooms and two gymnasiums in schools, which were built in different periods, shows that the most important problem is connected with too long reverberation time and inappropriate acoustic proportions. In schools built in the 1970s, the length of reverberation time is mostly within a low frequency band, while in schools built contemporarily, the maximum length of disappearance time takes place in a quite wide band of 250-2000 Hz. This exceeds optimal values for that kind of rooms at least twice, and five times in the newly built school. A long reverberation time is connected with a low acoustic absorption of school rooms. Moreover, school rooms are characterised by inappropriate acoustic proportions. The classrooms, in their relation to the height, are too long and too wide. It is connected with deterioration of the transmission of verbal information. The data show that this transmission is unequal. Automatically, it leads to a speech disturbance and difficulties with understanding. There is the need for adaptation of school rooms through increase of an acoustic absorption.

eISSN:2451-2311
ISSN:0035-7715
Journals System - logo
Scroll to top