PL EN
Eating behaviours of middle- and secondary-school pupils from the Upper Silesian region in Poland.
 
More details
Hide details
 
Rocz Panstw Zakl Hig 2014;65(4):337-344
 
KEYWORDS
ABSTRACT

ABSTRACT
Background. Eating behaviours of school-aged youth condition their emotional and psychophysical development. Moreover, they influence the effectiveness of learning and affect one’s health and the quality of life at older age.  
Objective. The objective of the study was the evaluation of eating behaviours of the group of pupils from cities of the Up¬per Silesian region, as well as the identification of differences between middle-school and secondary-school pupils’ eating behaviours.  
Material and methods. 902 pupils (474 middle-school and 428 secondary-school pupils) participated in the study. The research materials included questionnaires prepared by the author of the study, containing the questions about the pupils’ eating habits.  
Results. The middle-school pupils constituted 52.5% of the 902 pupils and the secondary-school pupils were 47.5% of the total. On average, 38.2% of the pupils consumed 4 meals daily. Wholemeal bread and/or groats were eaten daily by 34.4% of the pupils. Milk and/or milk drinks were consumed by 56.3% of the pupils every day and 33.5% of the respondents had also fermented milk drinks daily. 61.3% of the participants declared eating meat at least once a day and 44.9% of the pupils had fish once or twice a week. Vegetables and fruit were eaten daily by 61.4% and 66.6% of the pupils respectively. Sweets were consumed at least once a day by 50.6% of the pupils. Occasional consumption of fast-food products and ready-made meals was declared by 63.9% and 49.7% of the pupils respectively.  
Conclusions. Eating behaviours of the discussed group of pupils are mostly incorrect. There were differences found between the middle-school and secondary-school pupils‘ eating habits. The differences concerned the frequency of eating cheese and curd cheese, fruit, leguminous plant seeds, sweets, fast food products, sweetened drinks and ready-to made food products.
 
STRESZCZENIE  
Wprowadzenie. Zachowania żywieniowe młodzieży szkolnej warunkują ich rozwój emocjonalny i psychofizyczny, dodat¬kowo wpływają na skuteczność procesów uczenia się, a także na stan zdrowia i jakość życia w wieku starszym.  
Cel. Celem badań była ocena zachowań żywieniowych uczniów szkół gimnazjalnych i licealnych z wybranych miast Gór¬nego Śląska oraz identyfikacja różnic pomiędzy ich zachowaniami żywieniowymi.  
Materiał i metody. Badaniami objęto 902 uczniów, w tym 474 uczęszczających do szkół gimnazjalnych i 428 do szkół licealnych. Materiał do badań stanowiły autorskie kwestionariusze ankiety zawierające pytania badające zachowania ży¬wieniowe badanych uczniów.  
Wyniki. Spośród 902 badanych uczniów gimnazjaliści stanowili 52,5%, a licealiści 47,5%. Średnio 38,2% uczniów spo¬żywało 4 posiłki dziennie. Pieczywo pełnoziarniste i/lub kasze codziennie spożywało 34,4% badanych. 56,3% codziennie piło mleko i/lub napoje mleczne, a 33,5% napoje mleczne fermentowane. Spożywanie mięsa i/lub wędlin, co najmniej raz dziennie deklarowało 61,3%, natomiast ryb 1-2 razy w tygodniu 44,9% uczniów, a warzywa codziennie jadło 61,4%, a owoce 66,6% badanych uczniów. Słodycze, co najmniej raz dziennie spożywało 50,6% uczniów. Okazjonalne spożywanie produktów „fast-food” deklarowało 63,9%, a gotowych produktów 49,7% badanych.  
Wnioski. Zachowania żywieniowe badanej grupy uczniów były w większości nieprawidłowe. Stwierdzono występowanie różnic pomiędzy zachowaniami żywieniowymi uczniów szkół gimnazjalnych i licealnych. Różnice te dotyczyły częstości spożywania serów twarogowych i żółtych, owoców, nasion roślin strączkowych, słodyczy, produktów typu „ fast-food”, napojów słodzonych, a także produktów i dań gotowych.

eISSN:2451-2311
ISSN:0035-7715
Journals System - logo
Scroll to top